U bent hier: Home / Nieuws / Vincent Rijmen en Tomer Ashur hebben belangrijke bijdrage geleverd aan beveiliging van Galileo-signalen

Vincent Rijmen en Tomer Ashur hebben belangrijke bijdrage geleverd aan beveiliging van Galileo-signalen

Beveiliging van Galileo-signalen

Midden december 2016 trad Galileo, het Europese satellietnavigatiesysteem, in werking. De Europese Commissie zet alle middelen in om zich te kunnen onderscheiden van andere navigatiesystemen, zoals de Amerikaanse tegenhanger gps. Eén van de belangrijke doelstellingen is ervoor zorgen dat de signalen van de Galileo-satellieten moeilijker te vervalsen zijn. Professor Vincent Rijmen (Departement Elektrotechniek - ESAT) en doctoraatsstudent Tomer Ashur hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de beveiliging van de signalen. 

Op basis van de afstand tot vier of meer satellieten kan een ontvanger zijn eigen positie en tijd bepalen. Dat kan echter fout lopen wanneer hackers signalen uitsturen die de echte overstemmen. Daarom is een goede beveiliging van de signalen cruciaal.

Navigatiesystemen werken met meerdere satellieten die elk vanuit een vaste positie signalen uitsturen. Op basis van de afstand tot vier of meer satellieten kan een ontvanger zijn eigen positie en tijd bepalen. Dat kan echter fout lopen wanneer hackers zelf signalen uitsturen die de echte overstemmen. De authentieke signalen komen niet meer aan waardoor de ontvanger een valse locatie bepaalt. 

Professor Rijmen en doctoraatsstudent Ashur hebben de Europese Commissie geadviseerd over een authenticatiemethode die ervoor zorgt dat de Galileo-signalen moeilijker te vervalsen zijn. Die authenticatie gebeurt door middel van elektronische handtekeningen, te vergelijken met de manier waarop je elektronische identiteitskaart je toegang geeft tot Tax-On-Web. 

Om de opstart van Galileo niet te vertragen, mochten de onderzoekers voor de authenticatie alleen de bits inzetten die nog niet gebruikt worden voor navigatie. “Daarom kozen we voor de TESLA-methode om elektronische handtekeningen te plaatsen”, licht professor Rijmen toe. “TESLA-handtekeningen passen in 100 bits. Ze vervallen snel, maar bij satellietnavigatie is dat geen nadeel omdat de locatie toch elke 30 seconden opnieuw bepaald wordt.” 

Voordat het grote publiek er gebruik kan van maken, moet de methode wel nog getest en gevalideerd worden. “Vanaf 2018 zal de service publiek beschikbaar zijn op enkele van de Galileo-satellieten”, aldus professor Rijmen. “Vanaf 2020 moeten alle satellieten de methode ondersteunen. Om er gebruik van te maken, heb je wel een speciale ontvanger nodig die de elektronische handtekeningen kan verifiëren. Die ontvangers zijn op dit moment in ontwikkeling.” 

Bron